چگونه اعتماد مشتری خارجی را جلب کنیم؟

Oct 18, 2023
آموزش صادرات
چگونه اعتماد مشتری خارجی را جلب کنیم؟

اهمیت اعتمادسازی در معاملات تجاری، به خصوص در شروع صادرات به کشورهای دیگر، بیش از پیش احساس می‌شود. اگر اعتماد بین طرفین معامله شکل نگیرد، فرآیند خرید و فروش به سرانجام نخواهد رسید. به همین دلیل، به عنوان یک فروشنده، به ویژه به عنوان یک صادرکننده ایرانی، باید توانایی جلب اعتماد مشتریان خارجی را داشته باشید و در تعاملاتتان با واردکنندگان، که مشتریان احتمالی شما خواهند بود، این مهارت را به کار ببرید. جلب اعتماد طرف مقابل، نه تنها به فروش منجر می‌شود، بلکه می‌تواند خریدار را با مبلغ پیشنهادی شما راضی کرده و در نهایت با همکاری بلندمدت، سود بیشتری را به هر دو طرف خواهد رساند.

جلب اعتماد مشتریان خارجی


برای جلب اعتماد مشتریان خارجی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • مشتریان باید احساس کنند که شما به طور کامل انتظارات آن‌ها را  حتی به عنوان یک برند خارجی درک کرده‌اید و قادر به تأمین و برآورد آن‌ها هستید. به همین دلیل، به دقت به نیازها و خواسته‌های مشتریان گوش دهید و در تعاملاتتان با آن‌ها، این انتظارات را برآورده کنید.
  • به مشتریان خود اطمینان دهید که شما محصولات یا خدمات خود را به طور دقیق و کامل توصیف کرده‌اید. ارائه اطلاعات دقیق درباره ویژگی‌ها، قیمت، شرایط تحویل و گارانتی، اهمیت بسیاری در جلب اعتماد مشتری دارد. همچنین، از طریق کاتالوگ‌ها، نمونه‌ها و تصاویر، مشتریان را با محصولات یا خدمات خود آشنا کنید.
  • به مشتریان نشان دهید که شما به تعهدات خود عمل می‌کنید و کالاها یا خدمات وعده داده شده را با مشخصات مورد توافق و در زمان مقرر، به آن‌ها تحویل می‌دهید. رعایت تعهدات و تحویل به موقع، اعتماد مشتریان را به شما جلب خواهد کرد و احتمالاً باعث می‌شود که در آینده همکاری بلندمدت داشته و مزیت رقابتی بین شما به وجود آید.
  • ارائه خدمات پس از فروش مناسب و پشتیبانی فنی به مشتریان، نشان می‌دهد که شما به رضایت آن‌ها اهمیت می‌دهید و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و ارائه راه حل‌های مناسب انجام می‌دهید. این عامل نیز به اعتمادسازی و ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان کمک می‌کند.
  • در صورت امکان، تجربیات مثبت مشتریان قبلی خود را با مشتریان جدید به اشتراک بگذارید. همچنین، درخواست نظر و توصیه‌نامه از مشتریان راضی همیشه می‌تواند به جلب اعتماد مشتریان جدید کمک کند.
  • برای جلب اعتماد مشتریان، باید نشان دهید که شما قادر به درک و برآوردن نیازها و خواسته‌های آن‌ها هستید، تعهدات خود را رعایت می‌کنید و در ارائه محصولات و خدمات خود، کیفیت و قابلیت اطمینان را به اثبات می‌گذارید. با پیروی از این راهکارها، می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کرده و همکاری موفقی را با آن‌ها برقرار کنید.

اهمیت جلب اعتماد مشتریان خارجی


در حوزه تجارت و معاملات بین‌المللی، اعتماد به کسب و کارها و مشتریان خارجی برای بسیاری از افراد مشکل‌ است. در واقع، این یک مسئله جهانی است و محدود به کشورهای خاصی نمی‌شود.
برای جلب اعتماد خریداران خارجی، باید روی صداقت و توانایی خود در ارائه مهارت‌های مورد نیاز و اطمینان دادن به مشتری درباره تحویل کالاهای مطابق با استانداردهایشان تمرکز کنید.

موفقیت در جلب اعتماد مشتری ممکن است بر سرعت و هزینه انجام کار تأثیرگذار باشد. وقتی اعتماد کاهش می‌یابد، سرعت انجام کار نیز کاهش پیدا می کند و در نتیجه هزینه‌ها افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، وقتی اعتماد افزایش می‌یابد، سرعت انجام کار نیز افزایش می‌یابد و هزینه‌ها کاهش پیدا می کند. اگر پیش از این در زمینه صادرات یا واردات فعالیت داشته‌اید، احتمالاً با این موضوعات آشنا هستید.

در ابتدا، ممکن است با تردیدهایی روبرو شوید، مانند پرسش اینکه آیا ادعاها و وعده‌های ارائه شده عملی خواهند شد؟ آیا افراد و شرکت‌ها واقعاً صادق هستند؟ و غیره. این نوع شک‌ها ممکن است باعث تأخیر در تصمیم‌گیری یا حتی از بین رفتن یک معامله شوند. اما وقتی اعتماد برقرار است، کارها به سرعت پیش می‌روند و روابطی معتبر شکل می‌گیرد که در نتیجه آن، مشتریان بیشتر خرید می‌کنند و شما را به دیگران معرفی خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مشتری خارجی برای صادرات پیدا کنیم؟

مراحل جلب اعتماد مشتری اولیه


برای جلب اعتماد مشتریان اولیه در یک بازار خارجی، شما باید بازار هدف خود را به طور کامل شناسایی کنید و با زبان، فرهنگ، سلیقه و انتظارات مردم آن منطقه آشنا باشید.

جهت جلب اعتماد مشتریان خارجی، نیاز دارید تا به خوبی زبان و فرهنگ آن منطقه را درک کنید. باید به دقت ویژگی‌های فرهنگی مشتریان هدف را بشناسید و در روابط و کسب و کار خود این موارد را در نظر بگیرید. برای مثال، باید بفهمید که چگونه مردم در آن منطقه ارتباط برقرار می‌کنند، چه انتظاراتی از کیفیت محصولات و خدمات دارند و چگونه باید در آن منطقه بازاریابی کنید.

علاوه بر آن، باید به سلیقه و سبک زندگی مشتریان هدف آگاه باشید. درک درستی از سلیقه‌ها و علایق آنها می‌تواند به شما کمک کند تا محصولات و خدماتی را ارائه دهید که واقعاً بازار مورد نظر را جذب کنند.

همچنین، باید به انتظارات مشتریان درباره کیفیت، پشتیبانی و خدمات پس از فروش توجه کنید. درک درست از این انتظارات به شما امکان می‌دهد تا روابط بلندمدت و پایدار با مشتریان خارجی برقرار کنید. در ادامه به چند مرحله مهم برای جلب اعتماد مشتری اولیه توجه کنید:

زبان

اکثر شرکت‌ها به دنبال جلب اعتماد مشتریان خارجی هستند. اما برای این منظور، باید اطلاعات کافی در مورد محصولات خود را ارائه کنند تا مشتریان مطمئن شوند که خرید خواهند کرد. در واقع، این مسئله می‌تواند عامل شکست شرکت‌ها باشد. بازاریابی و بسته‌بندی هزینه‌بر هستند، اما اگر نتوانید به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، به سودی دست نخواهید یافت. بنابراین، ارائه ترجمه‌های مناسب می‌تواند در جلب اعتماد مشتریان اولیه و افزایش درآمد حاصل از فروش موثر باشد.

علاوه بر این، برقراری ارتباط با مشتریان به زبان خودشان می‌تواند در حفظ روابط بلندمدت مؤثر باشد. بهتر است که با مشتریان به زبانی که آنها می‌فهمند، ارتباط برقرار کنید تا احساس کنند که شما به آنها احترام می‌گذارید و تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی به آنها انجام می‌دهید.

در نظر گرفتن تفاوت فرهنگی

برای جلب اعتماد مشتریان خارجی، بسیار مهم است که به فرهنگ، ارزش‌ها و سبک زندگی آنها احترام بگذارید. باید بفهمید که افراد در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارند و ممکن است انتظارات و نیازهای متفاوتی از محصولات داشته باشند. بنابراین، مهم است که مشتریان خود را به عنوان افرادی منحصر به فرد درک کنید.

یکی از روش های این موضوع، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. با پیگیری و مشاهده حضور مشتریان نهایی در این شبکه‌ها، می‌توانید با سبک زندگی و علایق آنها آشنا شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهتر درک کنید که چه نوع محصولات و خدماتی برای آنها جذابیت دارد.

علاوه بر این، تحلیل محصولات مشابه در بازار هدف نیز می‌تواند به شما کمک کند. با بررسی محصولات مشابهی که در بازار هدف مورد علاقه مشتریان خارجی وجود دارد، می‌توانید الگوها، ویژگی‌ها و نقاط قوت این محصولات را درک کنید و از آنها الهام بگیرید.

علاوه بر سازگارسازی کالا و بسته‌بندی با فرهنگ بازار هدف، باید وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و محتوای خود را نیز با الگوهای ارتباطی مناسب با فرهنگ و عادات مخاطبان تنظیم کنید.

با توجه به تفاوت‌های فرهنگی، احترام به مشتریان شما در هنگام معامله به شما نیز حس راحتی می‌دهد و آنها احساس می‌کنند مثل خانه خود در حال تعامل هستند. بنابراین، تحقیق در مورد بازار هدف بسیار مهم است

پیشنهاد مطالعه: نحوه دریافت پول از مشتری خارجی

شرکت در پروژه های محلی

تلاش در جوامع محلی باعث می‌شود شما در بازار هدف خود به عنوان یک شرکت معتبر تلقی شوید. یکی از راه‌های مؤثر برای نشان دادن حضور شما در بازار، حمایت مالی از گروه‌های اجتماعی مردمی است. با حمایت مالی از این گروه‌ها، نه تنها به جامعه اهمیت می‌دهید، بلکه نشان می‌دهید که محصولات خوبی ارائه می‌دهید. این روش می‌تواند راهی مؤثر برای نشان دادن حضور شما در بازار باشد، به خصوص به عنوان یک شرکت خارجی.

همچنین، این رویکرد از یک منظر دیگر نیز حائز اهمیت است. الگوی مصرف در جوامع عصر جدید به سمت حمایت از برندهای محیط زیست و بشردوستانه پیش می‌رود. برندها که مسائل زیست محیطی و حقوق بشر را رعایت نمی‌کنند، مورد تحریم گروه زیادی از مردم، به خصوص در کشورهای پیشرفته‌تر، قرار می‌گیرند.

درک انتظارات مشتری خارجی


بدون تردید، همه افراد انتظاراتی از محصولات یا خدماتی که خریداری یا سفارش می‌دهند، دارند. این انتظارات ممکن است بسته به فرهنگ، محیط زندگی و وضعیت مالی هر فرد متفاوت باشند. قبل از ارائه هر محصول یا خدمتی، ممکن است نیازهای دقیق گروه هدف خود را بشناسید. به عنوان مثال، برخی فرهنگ‌ها عادات و رفتارهای مختلفی درباره زمان‌بندی، اولویت‌بندی و تعریف کلمات دارند. بنابراین، اهمیت تحقیقات بازار را نباید نادیده بگیرید.

زمانی که با یک فرد از فرهنگ دیگر در تعامل هستید، بسیار مهم است که در ابتدا انتظارات او را درک کنید. به عنوان مثال، تاجران بعضی از کشورها که آن ها را گروه اول در نظر می گیریم  درباره زمان و مهلت ملایم‌تر بوده و آرامش بیشتری دارند و گروه دوم را افرادی با رفتار خشن، حریص و تنها درگیر قرارداد می‌بینند. از سوی دیگر، گروه دوم ممکن است احساس کنند گروه اول بی‌توجه هستند و به زمان اهمیت نمی‌دهند. این نوع سوءتفاهم درباره انتظارات می‌تواند به سرعت به اعتماد مشتری آسیب برساند، زیرا این امر بر مبنای درک افراد از هدف‌ها و ارزش‌های طرفین تأثیر می‌گذارد.

راهکارهای اعتماد سازی در مشتریان خارجی


اعتماد یکی از عوامل اساسی در هر کسب و کار است که باید در هر تجارت وجود داشته باشد تا به سودآوری و پایداری برسد. اهمیت اعتماد به مرور زمان درک می‌شود و زمانی که کاهش یابد، ممکن است باعث مشکلات در فروش محصولات یا خدمات، پیشرفت پروژه‌ها و ارتباطات شود و در نتیجه مشتریان را از دست داده و درآمد کاهش یابد. به عبارت دیگر، برای فروش محصولات نیاز است که ابتدا اعتماد مشتریان اولیه را جلب کنید و آنها را به آنچه که می‌فروشید، متعهد کنید.

علاوه بر ویژگی‌هایی مانند صداقت، قابلیت دسترسی، ظاهر آراسته و رعایت زمان، برخی اقدامات می‌توانند به جلب اعتماد مشتریان کمک کنند. با تکرار این اقدامات در روابط تجاری خود، به راحتی می‌توانید آنها را به عادات همیشگی تبدیل کنید. در نتیجه، روابط بهبود یافته و کنترل بر پروژه‌ها آسان‌تر می‌شود و در نتیجه روابط پایدارتر خواهند بود. برای دستیابی به این هدف، توجه به نکات زیر توصیه می‌شود:

  • ارائه صداقت
  • ارائه خدمات با کیفیت
  • ارتباط مؤثر
  • حل مشکلات
  • احترام به حریم خصوصی
  • بازخورد مشتریان
  • ارتقاء مهارت‌ها

سوالات متداول


چطور می‌توان اعتماد مشتریان را جلب کرد؟

ارائه صداقت، خدمات با کیفیت، حل مشکلات به سرعت، احترام به حریم خصوصی و ارائه ضمانت‌ها و پشتیبانی.

چگونه می‌توان روابط مؤثر با مشتریان برقرار کرد؟

ارتباط مؤثر، به عنوان شرکا و همکاران به مشتریان نگاه کردن، توجه به نظرات و نیازهای آنان.

چه اقداماتی برای حفظ حریم خصوصی مشتریان لازم است؟

مراقبت از اطلاعات شخصی و عدم انتشار آنها بدون موافقت مشتریان.

چگونه می‌توان بازخورد مشتریان را بهره‌برداری کرد؟

توجه به بازخورد مشتریان و استفاده از آن برای بهبود خدمات و محصولات.

پستهای اخیر

چالش های صادرات

Jun 30, 2024
آموزش صادرات

صادرات قند و شکر

Jun 29, 2024
آموزش صادرات

صادرات ظروف مسی

Jun 26, 2024
آموزش صادرات

حمل یکسره کالا چیست؟

Jun 26, 2024
آموزش صادرات

صادرات لوازم آرایشی

Jun 23, 2024
آموزش صادرات

گروپاژ چیست؟

Jun 18, 2024
آموزش صادرات

کالای متروکه چیست؟

Jun 16, 2024
آموزش صادرات