روش های پیدا کردن hs code

Jan 10, 2024
آموزش صادرات
روش های پیدا کردن hs code

hs Code یا کد بین‌المللی کالا برای استانداردسازی، طبقه‌بندی، کنترل و شناسایی محصولات صادراتی و وارداتی استفاده می‌شود.

دولت‌ها با در نظر گرفتن سیاست‌های مالی کشور، بودجه‌بندی، اقتصاد و قیمت‌گذاری، این کدها را برای کالاها طراحی می‌کنند که برای صادرکنندگان و واردکنندگان اهمیت بالایی دارد. به عبارت دیگر، این کدها تعیین‌کنندهٔ دقیق نوع کالا و نرخ عوارض گمرکی برای کالاهای واردشده می‌باشند.

تمامی اقدامات غیرتعرفه‌ای و تعرفه‌ای مرتبط با تجارت بین‌المللی و سایر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، در سیستم کد بین‌المللی کالا یا HS Code نگهداری و بررسی می‌شوند. این آمارها براساس کدهای بین‌المللی کالا تهیه و استخراج می‌شوند و نشان می دهد که HS Code اهمیت بالایی دارد.

از آنجایی که در بازرگانی بین‌المللی، تمام کالاهای تجاری براساس یک استاندارد جهانی در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند، HS Code برای صادرکنندگانی که قصد ورود به بازار جهانی را دارند، اهمیت چندبرابری پیدا می کند.

در ایران، این دسته‌بندی‌ها در کتاب مقررات صادرات و واردات ایران که توسط دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران تهیه شده ، ذکر شده است. این کتاب، مانند نسخه بین‌المللی آن شامل ۹۸ فصل و ۲۱ قسمت است که در آن کدهای تمام محصولات با فرمت دو رقمی تا هشت رقمی مشخص شده‌اند. این کدها و شماره‌گذاری‌ها سالانه به‌روزرسانی می‌شوند و نسخه جدید کتاب هر سال منتشر می‌شود تا به صادرکنندگان و واردکنندگان اطلاع‌رسانی شود. لازم به ذکر است که این کتاب برای عموم قابل دسترسی است.

پیشنهاد مطالعه: مک مپ چیست؟

hs کد چیست؟

روش های پیدا کردن hs code

کد بین‌المللی کالا یا HS Code یک سیستم استاندارد عددی است که جهت طبقه‌بندی، شناسایی و تشخیص محصولات در سراسر جهان استفاده می‌شود. هر محصول در جهان یک کد تعرفه کالا یا HS Code دارد که مشخص کننده قوانین تعرفه برای آن محصول است. این کد بین‌المللی حداکثر تا 10 رقم است و هر رقم نماینده یکی از ویژگی‌های محصول است. بنابراین، تعداد ارقام HS Code هر چه بیشتر باشد به معنای نشان دادن ویژگی‌های بیشتری از محصول است.

استفاده از این کد در هنگام حمل و نقل و ارسال محموله به کشور مقصد یا دریافت آن بسیار ضروری است. برای مثال، در حمل و نقل دریایی، نیاز به یک HS Code دقیق‌تر (معمولاً 8 رقم) وجود دارد، در حالی که در حمل و نقل هوایی یک کد کلی (معمولاً 4 رقم) کفایت می‌کند.

این کد در تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با تجارت و مالیات هماهنگ و یکسان استفاده می‌شود. همچنین، در بازارهای جهانی، فروشندگان و خریداران از این کد در فاکتورهای فروش استفاده می‌کنند تا مشخصات ریز و جزئی کالا را نیز مشخص کنند. به طور کلی، HS Code مهمترین روش شناسایی و طبقه‌بندی محصولات در تجارت جهانی است.

سازمان جهانی گمرک یا WCO یک سازمان بین‌المللی است که وظیفهٔ تسهیل و پشتیبانی از امور گمرکات را برعهده دارد. این سازمان برای انجام وظایف خود، System Harmonized یا HS Code را هماهنگ می‌کند. HS Code یک سیستم شناسایی است که توسط سازمان جهانی گمرک تعریف شده است.

این سیستم برای دسته‌بندی کالاها در سطح بین‌المللی و هماهنگی بین کشورها استفاده می‌شود. HS Code به شکل کدهای ۱۰ رقمی تعریف می‌شود و شرح کامل آن در کتابی با ۹۷ فصل و ۲۱ قسمت به زبان انگلیسی و فرانسوی آمده است.

هیچ کالایی در جهان وجود ندارد که در یکی از این ۹۷ فصل قرار نگیرد. بنابراین، تمام کالاها با استفاده از این کدها (کد گمرکی کالا یا HS Code) شناخته می‌شوند.

همانطور که قبلاً اشاره شد، تمام کشورها، از جمله ایران، این کتاب را به زبان خود ترجمه کرده و بر اساس قوانین و مقررات خود، حقوق و وظایف مربوط به هر محصول را تعیین می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: تاثیر داشتن سایت بازرگانی در صادرات

روش‌های پیدا کردن hs code

hs کد چیست؟

روش‌های مختلفی برای پیدا کردن HS Code وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها ممکن است در شرایط خاص مفید واقع شوند. در ادامه به طور دقیق توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید HS Code را پیدا کنید. قبل از آن، لازم است بدانید که 6 رقم اول HS Code بین‌المللی است و در تمام کشورها معنای یکسانی دارد، اما 6 رقم دوم در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشد.

پیدا کردن کد تعرفه گمرکی با ایران کد

به عنوان روش اول برای دریافت کد بین‌المللی کالا، بهتر است سایت "ایران کد" را به شما معرفی کنیم. در این سایت، معمولاً به راحتی می‌توانید کد گمرکی مورد نظر خود را پیدا کنید. ابتدا باید وارد صفحه اصلی سایت "ایران کد" شوید و از بین تب‌های موجود، تب "تناظرات کدهای بین‌المللی" را انتخاب کنید. یک نوار به شما نشان داده می‌شود که دارای دو گزینه "کد" و "عنوان" است. در این مورد، بر روی گزینه "عنوان" کلیک کنید و از کشویی در سمت چپ نوار، گزینه "HS" را انتخاب کنید. سپس کافیست عبارت فارسی معادل کالای خود را در نوار جستجو وارد کنید و گزینه "جستجو" را بزنید. در ادامه، کد گمرکی کالای مورد نظر شما نشان داده خواهد شد.

نحوه پیدا کردن hs code با ترید مپ

سایت ترید مپ (TRADE MAP) یک سایت معتبر خارجی زبان است که به عنوان یکی از قابل اعتمادترین روش های پیدا کردن hs code شناخته می‌شود. کافیست وارد این سایت شوید و روی گزینه advanced search کلیک نمایید. در ادامه نواری به شما نشان داده می‌شود که کنار آن عبارت keywords نوشته شده است. در این نوار معادل انگلیسی کالای مد نظر خود را وارد کرده و گزینه search را انتخاب کنید. در ادامه تمام گزینه‌های مرتبط با کالای شما همراه با کد گمرکی مربوطه آورده خواهد شد.

جستجوی hs code با سرچ گوگل

یکی از روش‌های آسان و بدیهی برای دریافت HS Code (بخصوص 6 رقم اول آن)، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. در این روش، کافیست نام کالای مورد نظر را به انگلیسی در قسمت جستجوی گوگل تایپ کنید و عبارت "HS Code" را به انتهای آن اضافه نمایید. نتیجه جستجو این عبارت در گوگل، یک کد چند رقمی است که رقم اول آن برای شما اعتبار دارد. با استفاده از این روش ساده، می‌توانید به سرعت و آسانی کد HS مربوط به کالای خود را پیدا کنید.

پیدا کردن hs code از طریق سایت جهانی گمرک

یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن HS Code، مراجعه به سایت جهانی گمرک است. برای استفاده از این روش، ابتدا باید آدرس "FindHS.Codes" را در نوار URL جستجو وارد کنید و وارد صفحه اصلی وب‌سایت مذکور شوید.

در این مرحله، یک نوار جستجو در بالای صفحه به شما نشان داده می‌شود. شما باید معادل انگلیسی کالا یا محصول مورد نظر خود را در آن وارد کنید و روی گزینه "search" کلیک کنید. پس از چند ثانیه، لیستی از نتایج مرتبط با عبارت مورد نظرتان نمایش داده خواهد شد و می‌توانید HS Code محصول دلخواه خود را بدست آورید. استفاده از این روش، یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت کد تعرفه گمرکی است.

پیدا کردن hs code از طریق دفترچه مقررات صادرات و واردات

پیدا کردن hs code از طریق دفترچه مقررات صادرات و واردات

یکی از روش‌های دیگر برای پیدا کردن HS Code، استفاده از دفترچه صادرات و واردات است. در این روش، ابتدا باید نسخه الکترونیکی این دفترچه را از طریق جستجو در گوگل پیدا کرده و آن را دانلود کنید.

دفترچه صادرات و واردات شامل فصل‌ها و بخش‌های مختلفی است که به خوبی شما را در پیدا کردن کالای مورد نظرتان راهنمایی می‌کنند. یکی از مزایای استفاده از دفترچه صادرات و واردات برای جستجوی HS Code، این است که می‌توانید ارقام مختص به بازرگانی ایران را نیز در آن پیدا کنید.

به عبارت دیگر، علاوه بر 6 رقم اول که ارقام بین‌المللی هستند، رقم‌های بعدی که به طور خاص در ایران استفاده می‌شوند، در دفترچه قابل مشاهده اند. با استفاده از این روش، می‌توانید به سادگی HS Code مورد نظر خود را پیدا کنید.

پیدا کردن hs code از طریق سایت اتاق تهران

یک وب‌سایت داخلی دیگر که برای پیدا کردن کد گمرکی کالا به شما کمک می‌کند، سایت اتاق بازرگانی تهران (tccim.ir) است. وقتی وارد صفحه اصلی این سایت می‌شوید، گزینه‌ای به نام "آمار واردات و صادرات" را مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی این گزینه، وارد صفحه جدیدی می‌شوید و در میانه سمت راست صفحه، با عبارت "در صورت نیاز می‌توانید از اینجا شماره تعرفه گمرکی کالای مورد نظر را به دست آورید"مواجه خواهید شد.

برای جستجوی کد تعرفه گمرکی، روی گزینه "اینجا" کلیک کنید. لیستی از کدهای تعرفه گمرکی به همراه شرح کالا به شما نشان داده خواهد شد و با استفاده از نوار جستجوی بالای لیست، می‌توانید کد مربوط به کالای مورد نظرتان را به آسانی پیدا کنید. استفاده از این وب‌سایت، یکی دیگر از روش‌های ساده برای دریافت کد تعرفه گمرکی می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: نقش بسته بندی در صادرات

کلام آخر

در این مقاله، ما به روش‌های پیدا کردن کد بین‌المللی کالا یا HS code پرداختیم. با توجه به جهانی بودن این کد، شناخت و استفاده صحیح از HS code برای صادرکنندگان امری ضروری است. اگر شما نیز در این زمینه تجربه‌ یا سوالی دارید، ما خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

پستهای اخیر

صادرات کاشی و سرامیک

May 18, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب کاشی ( پودری )

May 15, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب

May 14, 2024
آموزش صادرات

صادرات پاکت باکس پوچ

May 13, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره آهن

May 12, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره مس

May 11, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره میوه

May 08, 2024
آموزش صادرات

صادرات پودر آب پنیر

May 07, 2024
آموزش صادرات

اصول صادرات دام و طیور زنده

May 06, 2024
آموزش صادرات