صادرات ادویه

Apr 20, 2024
آموزش صادرات
صادرات ادویه

ادویه‌جات یکی از کالاهای پرسود و پرمشتری در صادرات به کشورهای مختلف است. برخی از این ادویه ها از جمله زعفران، زیره و فلفل قرمز در ایران به‌طور انبوه تولید می‌شوند و به دلیل کیفیت بالا طرفداران زیادی هم دارند.

کشورهای انگلستان، کویت، بلژیک، آذربایجان، استرالیا، ژاپن و هلند از جمله بزرگترین خریداران ادویه‌جات ایران هستند.

در صورتی که با این کشورها آشنا هستید می‌توانید یکی از آنها را برای صادرات ادویه انتخاب کنید و با انجام صحیح مراحل صادرات به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. آشنایی با قوانین و مقررات بازار هدف، برقراری ارتباطات تجاری مناسب و بکارگیری راهبردهای بازاریابی مثل استفاده از زنجیره هوشمند صادرات موثر از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

بر خلاف تصور اشتباهی که بین مردم وجود دارد تولید داخلی ادویه در ایران محدود است. از مجموع 109 نوع ادویه موجود در جهان تنها 5 نوع آن از جمله زعفران، زیره سبز و سیاه، فلفل قرمز، سماق و گلپر در ایران به طور گسترده تولید می‌شود.

بیشترین میزان تولید این محصولات در استان‌های خاصی صورت می‌گیرد: زعفران در خراسان جنوبی و رضوی، فلفل قرمز در گرگان و سبزوار، سماق در تبریز، زیره در کرمان و گلپر در مازندران تولید می شود.

طبق آمار سال 1400 میزان تولید این ادویه‌جات در ایران 51,833 تن بوده است. این در حالی است که مصرف داخلی آنها بیش از 200,000 تن در سال است. بنابراین ایران ناگزیر به واردات این محصولات برای تأمین نیاز داخلی است.

این آمار نشان می‌دهد که تنوع و حجم تولید ادویه‌جات در ایران، با وجود برخی تولیدات خاص، در مقایسه با حجم مصرف داخلی بسیار محدود است.

میزان صادرات انواع ادویه از ایران

ادویه های ایران ساليانه به بيش از 42 کشور جهان صادر می شود اما همانطور که گفتیم فقط 5 نوع از 109 نوع ادويه موجود در کشور به صورت عمده توليد می‌شود. زعفران، زيره، فلفل قرمز، سماق و گلپر تنها ادويه‌هايی هستند که در ايران به شکل گسترده توليد و صادر می‌شوند.

سالانه بيش از 19 هزار تن زيره و 200 تن زعفران در ايران توليد می‌شود که بخش قابل توجهی از آن به ساير کشورها صادر می‌گردد. ارزش صادرات ادويه‌جات ايران تقريباً 106 ميليون دلار در سال است. عمده‌ترين کشورهای مقصد اين صادرات عبارتند از: انگلستان، آذربايجان، بلژيک، استراليا، کانادا، آلمان، کويت، امارات متحده عربی، ژاپن، ايتاليا، هلند، فرانسه، سوئيس، قطر، افغانستان، ترکيه، ارمنستان، پاکستان، هنگ‌کنگ، اندونزی و هند.

مراحل صادرات ادویه

انتخاب کشور مقصد را با بررسی و تحقیقات دقیق انتخاب کنید. کشورهای نزدیک و همسایه گزینه های مناسبی هستند.

در صورت اینکه خودتان تولید کننده نیستید، تامین‌کننده یا تولیدکننده با توان بالا را پیدا کنید.

محصولات را به صورت جذاب و با کیفیت بسته بندی کنید و از زبان کشور مقصد استفاده کرده و به زیبایی و تنوع بسته‌بندی برای جذب مشتری اهمیت دهید.

برای برند خود هویت ایجاد کنید. به زبان کشور هدف سایت، لوگو، کاتالوگ، رنگ سازمانی، سربرگ و کارت ویزیت طراحی کنید.

مشتریان خارجی پیدا کرده و بازاریابی کنید. برای این کار روش‌هایی مانند لیست شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌های معتبر، فیس‌بوک مارکتینگ و گوگل استفاده کنید.

کالا را از گمرک ترخیص کنید. می‌توانید این مرحله را به یک ترخیص‌کار متخصص بسپارید.

پیشنهاد مطالعه: صادرات زعفران

سود صادرات ادویه

برای اینکه سود بالایی از صادرات ادویه‌جات کسب کنید بایستی مراحل مختلف را با دقت و کیفیت بالا انجام دهید. متأسفانه بسیاری از تاجران به دلیل داشتن نگرش سنتی و قدیمی حاضر به ایجاد تنوع در بسته‌بندی و برندسازی نیستند و همچنان از روش‌ها و طراحی‌های قدیمی استفاده می‌کنند. گاهی هم برای کاهش هزینه‌های اولیه بعضی از این مراحل را انجام نمی‌دهند.

ارائه محصول به زیباترین شکل ممکن در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در فروش است. داشتن یک لوگوی جذاب و یک سایت طراحی شده به خوبی می‌تواند اعتماد مشتریان را جلب کند. همچنین استفاده از رنگ‌بندی مناسب و بسته‌بندی‌های کاربردی و خاص می‌تواند فروش محصول را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در نهایت کیفیت محصول نیز موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید.

توجه داشته باشید برای کسب سود بیشتر از صادرات ادویه‌جات نباید فقط به کیفیت محصول اکتفا کنید بلکه باید به مسائلی مانند بسته‌بندی، برندسازی و ارائه محصول در بهترین شکل ممکن نیز توجه داشته باشید.

قوانین صادرات ادویه و مجوزهای لازم

یکی از مهم‌ترین قوانینی که در صادرات ادویه وجود دارد این است که نمی توان ادویه‌های وارداتی را صادر کرد. یعنی امکان صادرات ادویه‌های پایه‌ای مانند زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و زنجبیل که کالاهای وارداتی به شمار می‌روند وجود ندارد مگر اینکه آسیاب شده و بسته‌بندی آن‌ها تغییر داده شود. همچنین می‌توانید ادویه‌های مختلف را ترکیب و سپس صادر کنید.

برای صادرات ادویه دریافت گواهی سلامت و گواهی تحلیل تشعشع برای کاهش بار میکروبی نیز از الزامات است.

برای اینکه تجربه موفقی در زمینه صادرات ادویه داشته باشید باید مراحلی را که قبلاً درباره ان صحبت کردیم را به درستی و منظم انجام دهید. در طی کردن این مراحل صبوری و حوصله به خرج دهید و با سلیقه عمل کنید. اولین صادرات شما ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها زمان ببرد اما پس از آن مسیر برای شما بسیار هموارتر و شیرین‌تر خواهد شد.

کشورهایی که ادویه ایرانی به آن ها صادر می شود

بر اساس اطلاعات ارائه شده، کشورهای عمده مقصد صادرات ادویه ایران عبارتند از:

  • کشورهای اروپایی: انگلستان، بلژیک، هلند، سوئیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه
  • کشورهای خاورمیانه: کویت، افغانستان، پاکستان، صادرات به ترکیه، امارات متحده عربی، قطر
  • کشورهای آسیایی: ژاپن، هنگ کنگ، اندونزی، هند
  • سایر کشورها: آذربایجان، استرالیا، کانادا

علی رغم اینکه ایران هنوز به جایگاه کامل خود در صادرات ادویه نرسیده اما ادویه‌های ایرانی به دلیل کیفیت و طعم مطلوب در بازارهای جهانی از محبوبیت بالایی برخوردارند و مورد تقاضای بسیاری از کشورها هستند.

لیست شهرهای تولید کننده ادویه در ایران

ادویه‌ها در شهرها و استان‌های مختلف ایران تولید می شوند. در این کشور پنج نوع اصلی ادویه شامل زیره سیاه و زیره سبز، زعفران، سماق، فلفل قرمز و گلپر تولید می‌شوند. زیره سیاه و زیره سبز در استان کرمان، قم و تبریز کشت و برداشت می‌شوند، در حالی که زعفران در استان‌ها و شهرهای مختلف در کشور کاشت و عرضه می‌گردد. سماق به صورت انبوه در شهر تبریز تولید می‌شود و فلفل قرمز نیز در شهرهای گرگان و سبزوار به دست می‌آید. همچنین گلپر در تمام شهرها و استان‌های شمالی ایران تولید می‌شود. ایران در حال حاضر به ۴۳ کشور جهان ادویه‌ها را صادر می‌کند.

مهم ترین مشکلات و موانع در صادرات ادویه ایران

نبود بسته‌بندی مناسب و جذاب برای ادویه‌های صادراتی ایران باعث شده است که تجار خارجی محصولات با کیفیت بالای ایرانی را با پایین‌ترین قیمت‌ها خریداری کنند. به طور مثال زعفران ایرانی شهرت جهانی دارد اما به دلیل بسته‌بندی نامناسب، کشورهای خریدار پس از واردات این محصول آن را با نام تجاری خود دوباره بسته‌بندی می‌کنند که این امر باعث از دست رفتن جایگاه صادراتی این محصول در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: نقش بسته بندی در صادرات

یکی از مشکلات دیگر عدم حمایت از کشاورزان تولیدکننده ادویه است. تولیدکنندگان و کشاورزان فعال در صنعت ادویه هیچ نوع حمایتی دریافت نمی کنند.

اگر مشکلات و موانع موجود در مسیر صادرات ادویه برطرف شود، سود و منافع قابل توجهی از فروش این محصولات به سایر کشورها نصیب اقتصاد کشور خواهد شد. متأسفانه تاکنون اقدامات جدی در این زمینه انجام نشده است.

پستهای اخیر

صادرات کاشی و سرامیک

May 18, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب کاشی ( پودری )

May 15, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب

May 14, 2024
آموزش صادرات

صادرات پاکت باکس پوچ

May 13, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره آهن

May 12, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره مس

May 11, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره میوه

May 08, 2024
آموزش صادرات

صادرات پودر آب پنیر

May 07, 2024
آموزش صادرات

اصول صادرات دام و طیور زنده

May 06, 2024
آموزش صادرات