صادرات خوراک دام و طیور

May 05, 2024
آموزش صادرات
صادرات خوراک دام و طیور

خوراک دام و طیور جزء محصولاتی هستند که ایران می تواند آن‌ها را صادر کند. کشورهای مختلف هم به واردات این محصولات تمایل دارند.

صادرات این محصولات را می توان از جنبه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد. صادرات خوراک دام و طیور که از یک طرف شامل محصولات کشاورزی و از طرف دیگر شامل محصولات تولید شده توسط کارخانه‌ها است می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور کند اما برای تشخیص دقیق محصولاتی که قابلیت صادرات دارند و کشورهایی که به خرید این محصولات علاقه نشان می دهند نیاز به مطالعه‌ی بیشتری وجود دارد. در این مقاله سعی ما بر این بوده که به جنبه های مختلف این موضوع بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه: صادرات دام و طیور زنده

انواع خوراک دام و طیور صادراتی

چندین سال است که ایران محصولات مختلفی را به کشورهای دیگر صادر می کند. این محصولات علوفه‌ها، تولیدات کارخانه‌های خوراک آماده و ضایعات برخی از کارخانجات هستند. همه این محصولات در دسته‌بندی محصولات صادراتی قرار می‌گیرند.

در زمینه علوفه‌ها بیشترین سهم از صادرات به یونجه و سیلاژ ذرت علوفه‌ای تعلق دارد. همچنین خوراک‌هایی مثل کنسانتره‌ها و دان‌های آماده که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند صادرات گسترده ای دارند.

معمولا همیشه تقاضا برای سبوس گندم و آرد دامی از طرف کشورهای دیگر وجود دارد. حجم زیادی از غلات مانند جو و ذرت نیز صادر می‌شوند و تقاضای بسیاری برای آن‌ها وجود دارد.

محصولاتی مانند پودر گوشت، پودر استخوان، پودر پسته، پودر هسته خرما و موارد مشابه جزو محصولات صادراتی محسوب می‌شوند.

مشخصات خوراک دام و طیور

صادرات خوراک دام و طیور در ایران از گذشته تا به امروز پر رونق بوده است. خوراک‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام اثرات متفاوتی روی سیستم بدنی دام‌ها دارند. در ادامه مشخصات خوراک دام و طیور به ویژه صادراتی آن را شرح می دهیم:

خوراک دام و طیور شامل ذرت، یونجه، سیلاژ و غلات است. این محصولات اصلی در صنعت خوراک دام و طیور و در بخش صادرات نقش مهمی دارند.

خوراک دام و طیور از پودر استخوان، پودر گوشت و پودر هسته خرما تولید می‌شود. این مواد مغذی غنی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند که رشد و سلامت دام‌ها را تضمین می‌کنند.

خوراک دام و طیور منبع مهم ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند و نقش بسیار مهمی در تأمین نیازهای غذایی دام‌ها و طیور در سطح ملی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

استفاده از خوراک دام و طیور باعث بهبود رشد و سلامت دام‌ها می‌شود. این محصولات تأثیر مثبتی بر رشد استخوان، عضلات و سیستم گوارشی دام‌ها دارند و موجب بهبود عملکرد آن‌ها می شوند.

در بین علوفه‌ها ذرت علوفه‌ای، یونجه و سیلاژ نقش بیشتری در صادرات دارند. این محصولات علوفه‌ای به عنوان خوراک دام و طیور به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

در میان غلات محصولاتی مانند جو و ذرت به دیگر مناطق نیز صادر می‌شوند. این غلات نیز جزو محصولات صادراتی در بخش خوراک دام و طیور به شمار می‌روند.

در بین ویتامین‌ها و پروتئین‌ها پودر استخوان، پودر گوشت و پودر هسته خرما نقش بسیار پررنگی در خوراک دام و طیور دارند. این محصولات غنی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها هستند و تأثیر مثبتی در رشد و سلامت دام و طیور دارند.

پیشنهاد مطالعه: صادرات میگو

تامین خوراک دام و طیور صادراتی

در خرید خوراک دام و طیور به ویژه برای صادرات باید برخی نکات را در نظر داشته باشید:

خوراکی که قیمت مناسبی داشته باشد را انتخاب کرده و با توجه به نیازهای دام‌ها بهره‌وری اقتصادی داشته باشید.

خوراک انتخابی باید توانایی تأمین نیازهای غذایی دام‌ها را داشته باشد و مطابق با انواع دام و طیوری که پرورش می‌دهید باشد.

خوراکی را انتخاب کنید که به راحتی قابل دسترس باشد و در بازار کمیاب نباشد. در صورت پرورش دام، محصولی را انتخاب کنید که به وزن‌دهی بالا کمک کند.

مطمئن شوید که خوراک انتخابی، فاقد اختلالات متابولیکی مانند اسیدوز و مشکلات گوارشی است. در غیر این صورت بهره‌وری و سلامت دام‌ها بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که شما با موجودات زنده روبرو هستید بنابراین خوراکی را انتخاب کنید که سلامت و بهداشت دام‌ها را تضمین کند.

با رعایت این نکات می‌توانید در خرید خوراک دام و طیور به ویژه برای صادرات، انتخاب‌های بهتری داشته باشید و بهره‌وری و سلامت دام‌ها را حفظ کنید.

پیشنهاد مطالعه: ارز ترجیحی چیست

بهترین مقصد صادرات خوراک دام ایران

در سال 2016 امارات متحده عربی به عنوان مهم‌ترین کشور صادرکننده مواد اولیه در صنعت خوراک دام به ایران شناخته می‌شد. در رده‌بندی بعدی آلمان، هلند و فرانسه قرار داشتند.

در سال 2016  ایران انواع کنسانتره، مکمل و مواد افزودنی خوراک دام را از 41 کشور جهان وارد کرده و به 11 کشور منطقه انواع خوراک دام، طیور و آبزیان صادر کرده است.

ایران 0.3% از واردات کنسانتره و مکمل دامی جهان را تأمین می‌کند و در رتبه 66 جهان در واردات انواع کنسانتره، مکمل و مواد افزودنی خوراک دام قرار دارد.

حجم کل واردات انواع مکمل، کنسانتره و مواد افزودنی خوراک دام ایران در سال 2016 حدود 55 هزار تن بوده است و صادرات انواع خوراک دام، طیور و آبزیان بیش از 200 هزار تن بوده است.

یکی از دلایل افزایش رشد، رونق نسبی کسب و کار و افزایش مناسبات تجاری کشور با جهان پس از برجام بوده است.

پستهای اخیر

صادرات کاشی و سرامیک

May 18, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب کاشی ( پودری )

May 15, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب

May 14, 2024
آموزش صادرات

صادرات پاکت باکس پوچ

May 13, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره آهن

May 12, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره مس

May 11, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره میوه

May 08, 2024
آموزش صادرات

صادرات پودر آب پنیر

May 07, 2024
آموزش صادرات

اصول صادرات دام و طیور زنده

May 06, 2024
آموزش صادرات