صادرات عسل

Apr 16, 2024
آموزش صادرات
صادرات عسل

صادرات عسل زمینه مناسبی برای توسعه بازار و کسب درآمد تاجران و تولیدکنندگان ایرانی است. افزایش صادرات عسل می‌تواند منجر به ارزآوری، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه بازار و شناخت بازارهای بین‌المللی شود. همچنین با صادرات این محصول می توان صنعت عسل و صنایع وابسته به آن را توسعه داده و ارزش افزوده محصول را افزایش داد.

برای رسیدن به موفقیت در این زمینه باید الزامات خاصی از جمله استانداردها در زمینه بسته‌بندی و حمل‌ونقل، شرایط بهداشتی تولید، تهیه مدارک مورد نیاز برای صادرات و سایر موارد مرتبط رعایت شود. است.

خوشبختانه عسل به عنوان یک محصول خوراکی در بازارهای جهانی شهرت خوبی دارد و این می‌تواند به جذب مشتریان بهتر و بیشتر در عرصه بین‌المللی کمک کند. با ایجاد برند قوی، بازاریابی مناسب و رعایت استانداردهای جهانی می‌توانید در بازار جهانی عسل مانند زنجیره هوشمند صادرات حضور پیدا کرده و به موفقیت برسید.

کشورهای مقصد صادرات عسل ایرانی

عسل ایران به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود. بسیاری از کشورها متقاضی خرید انواع عسل صادراتی ایران هستند. شهرهای مختلف ایران از جمله آذربایجان شرقی، اردبیل، خلخال و سایر شهرهای کوهستانی عسل صادراتی با کیفیت بالا تولید می‌کنند.

حجم قابل توجهی از عسل ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عراق، قطر، کویت، امارات، عمان و بحرین صادر می‌شود. همچنین کشورهای دیگری مثل ترکیه، روسیه، افغانستان، آذربایجان، مالزی و آلمان نیز در اروپا از جمله محبوب‌ترین مقاصد برای صادرات عسل ایرانی هستند.

صادرات عسل ایران به صورت فله و بسته‌بندی در شیشه‌های بطری زیبا انجام می‌شود. خرید عسل صادراتی ایران بسته به کیفیت، نحوه بسته‌بندی و تغییرات قیمت ارز متفاوت است. همچنین نوع عسل تولید شده نیز بر تقاضا تأثیر دارد. در حال حاضر عسل ارگانیک، عسل کوهی و عسل چهل گیاه از محصولات پرفروش هستند.

انواع مختلفی از عسل از جمله عسل آویشن، عسل گون، عسل بهار نارنج، عسل طبیعی، عسل اقاقیا، عسل رازیانه، عسل کنار، عسل وحشی و عسل مانوکا به عنوان انواع عسل صادراتی ویژه شناخته می‌شوند که هر کدام بازار خاص خود را دارند. طعم و مزه هر یک از این عسل‌ها منحصر به فرد است و شما می‌توانید با توجه به بو، رنگ و مزه آنها را به راحتی تشخیص دهید.

نکات مهم بسته بندی صادرات عسل

بسته‌بندی عسل صادراتی بسیار مهم است و می‌تواند نقش بسزایی در استقبال مشتریان خارجی از محصول داشته باشد. بسته‌بندی عسل به شکل مناسب و زیبا می‌تواند در جذب مشتریان موثر باشد. در استان‌های لرستان، کردستان، همدان و اردبیل از جمله شهرهایی هستند که در آن ها انواع عسل صادراتی تولید می‌شوند البته در برخی از شهرهای دیگر هم عسل با کیفیت تولید می شود.

عسل صادراتی معمولا در ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای بسته بندی می‌شود. ظروف می‌توانند یبه شکل ک شیشه‌ی معمولی بوده یا به صورت خلاقانه‌تر طراحی شده باشند. مهمترین نکته در این زمینه این است که تمام بسته‌بندی‌ها باید دارای برچسب استاندارد بوده و درب ظرف به طور کامل بسته باشد. انواع ظروف مخصوص بسته‌بندی عسل صادراتی از نظر شکل، ابعاد، اندازه و حجم متفاوت هستند. برخی شرکت‌ها ظروفی را تولید می‌کنند که شبیه به کندوی زنبور عسل به شکل شش ضلعی است. همچنین ظروف استوانه‌ای با ارتفاع کوتاه یا بلند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بسته بندی عسل صادراتی معمولاً این ظروف در داخل یک کاور محافظ، مانند یک جعبه مقوایی محکم قرار می‌گیرند.

مهمترین نکته در بسته‌بندی عسل صادراتی، طرح زیبا و خلاقانه برای ظروف است. طراحی ظروف جذاب و خلاقانه می‌تواند اعتبار شرکت صادرات عسل را در نظر مشتریان خارجی افزایش دهد. البته ناگفته نماند که کیفیت بالای عسل نیز بسیار مهم است. اگر طراحی ظروف همراه با کیفیت بالای عسل باشد این می‌تواند به معنای موفقیت در جذب مشتریان خارجی و برقراری همکاری دائمی با آنها باشد.

پیشنهاد مطالعه: نقش بسته بندی در صادرات

مجوزهای لازم برای صادرات عسل

برای صادرات عسل نیز مانند سایر کالاهای صادراتی ایران نیاز به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های مختلف دارید. از جمله این مجوزها می توان به  تاییده‌های سازمان دامپزشکی و بهداشت اشاره کرد و در صورت بسته‌بندی نیز به مجوز سازمان استاندارد ایران نیاز خواهید داشت. فرد صادرکننده باید کارت بازرگانی برای انجام فرآیند صادرات داشته باشد. البته شرکت‌های ترخیص کار نیز می‌توانند با استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به شما در انجام این فرآیند کمک کنند.

مشکلات صادرات عسل و کد تعرفه آن در گمرک جهانی

صنعت زنبورداری در ایران با مشکلاتی روبرو است که بعضی از آن ها را در این بخش مطرح می کنیم:

بی‌توجهی مسئولان: عدم توجه کافی به صنعت زنبورداری می‌تواند منجر به نابودی بخش کشاورزی شود. عسل و محصولات زنبورداری نقش مهمی در تنوع و بقای کشاورزی ایفا می‌کنند و اهمیت حفظ این صنعت و توسعه آن برای تنوع کشاورزی بسیار زیاد است.

 قاچاق عسل و ملکه زنبور: قاچاق عسل و ملکه زنبور می‌تواند تهدید جدی برای صنعت زنبورداری ایران باشد. ورود عسل و ملکه زنبور قاچاق باعث کاهش قیمت عسل تولیدی داخلی و کاهش درآمد زنبورداران می‌شود.

کیفیت ملکه‌های زنبور: برخی از افراد سودجو کاهش برداشت عسل در سال‌های اخیر را ناشی از بی‌کیفیتی ملکه‌های زنبور عسل می‌دانند. آنها با واردات ملکه‌های با کیفیت پایین در واقع سود به جیب می‌زنند و این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد و تولید عسل داشته باشد.

کمبود تولید: تولید عسل در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی متوسط جهان کمتر است. برای مثال در کشورهای پیشرفته از هر کندو حدود ۶۰ کیلوگرم عسل به دست می‌آید در حالی که متوسط تولید دنیا ۲۰ کیلوگرم و در ایران ۱۳ کیلوگرم است.

کارآفرینی و تنوع محصولات زنبورداری: زنبور عسل می تواند محصولات و فرآورده‌های متنوعی از جمله عسل، موم، بره‌موم، ژل رویال و گرده گل را تولید کند اما در ایران عسل به عنوان محصول اصلی شناخته شده است و تنوع محصولات زنبورداری کمتر است. برای توسعه صنعت زنبورداری لازم است تا به کارآفرینی و تنوع محصولات توجه بیشتری شود.

در نهایت عسل با کد تعرفه (HS Code) 0409 در گمرک جهانی شناخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: صادرات به عمان

میزان تولید و صادرات عسل در ایران

در ایران سالیانه حدود ۸۵ هزار تن عسل تولید می‌شود که تقریباً ۱۰ هزار تن از آن صادر می شود. عسل همانند سایر محصولات صادراتی قوانینی برای صادرات خود دارد که در بیشتر موارد با سایر محصولات مشابه است.

مراحل صادرات عسل

مراحل صادرات عسل در ایران شامل مراحل زیر است:

در ابتدا برای صادرات عسل باید هزینه‌های گمرکی مرتبط با این فعالیت را تعیین کرد. این هزینه‌ها شامل مالیات‌ها، عوارض و سایر مقررات گمرکی است.

برای صادرات عسل باید مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح دریافت کرد. این مجوزها شامل مجوز صادرات و مجوزهای مربوط به مقصد صادرات می‌شوند.

صادرکننده باید از مراجع بهداشتی معتبر تاییدیه بهداشت را دریافت کند. این تاییدیه نشان می‌دهد که عسل مورد صادرات استانداردهای بهداشتی را رعایت می‌کند.

عسل باید از محل تولید به گمرک صادراتی حمل شود. این حمل و نقل ممکن است به وسیله خود صادرکننده یا با استفاده از شرکت‌های حمل و نقل مختص به صادرات انجام شود.

قبل از صادرات ممکن است نیاز به بازرسی کالا توسط مراجع مربوطه داشته باشید. این بازرسی برای بررسی کیفیت، مطابقت و سلامت عسل انجام می شود.

گاهی باید محصول را تا مقصد صادرات بیمه کرد. این کار برای حفاظت در مورد هرگونه خسارت یا ضرر در طول حمل و نقل انجام می شود.

از آنجا که عسل یک محصول فسادپذیر بوده و حمل و نقل آن نسبتاً آسان است، مراحل صادرات آن نسبتاً ساده‌تر هستند. با انجام مراحل فوق می‌توان عسل را به مقصد مورد نظر صادر کرده و از امکانات صادراتی استفاده کرد.

 

پستهای اخیر

صادرات کاشی و سرامیک

May 18, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب کاشی ( پودری )

May 15, 2024
آموزش صادرات

صادرات چسب

May 14, 2024
آموزش صادرات

صادرات پاکت باکس پوچ

May 13, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره آهن

May 12, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره مس

May 11, 2024
آموزش صادرات

صادرات کنسانتره میوه

May 08, 2024
آموزش صادرات

صادرات پودر آب پنیر

May 07, 2024
آموزش صادرات

اصول صادرات دام و طیور زنده

May 06, 2024
آموزش صادرات